PRESENTEM LES TROBADES 2010 AMB XAVIER MARISCAL

Escola Valenciana presenta les Trobades d’Escoles en Valencià 2010, en un any molt significatiu per a l’entitat, ja que es compleixen 25 anys de les primeres Festes per la Llengua. Aquest fenomen d’estima lingüística únic a Europa, que cada any reuneix més de 200.000 assistents al llarg de les nostres comarques, durant tota la primavera, s’enceta el proper cap de setmana amb dues Trobades, dissabte 27 març a la Vall d’Albaida (Alfarrasí) i diumenge 28 de març a la Plana Alta i la Plana Baixa (Vila-real).

Diego Gómez, president d’Escola Valenciana: "les Trobades han aconseguit que es passe de l’avorrit i paralitzador conflicte pel nom de la llengua a què la societat valenciana considere el valencià un patrimoni propi que cal estimar i mantindre viu".

El lema triat per a les Trobades 2010 ha estat Tu tens la clau: "amb aquesta frase volem apostar per un missatge en positiu per expressar el nostre agraïment a les persones que segueixen treballant per la revitalització i la recuperació de la nostra llengua, les persones que s’impliquen en els nostres projectes, que participen de la voluntat de recuperar el valencià en tots els àmbits, persones que tenen la clau per construir el demà que volem", ha assegurat el president d’Escola Valenciana.

A tot açò Xavier Mariscal ha afegit: "el disseny de la samarreta i el cartell 2010 representa la varietat, la diversitat com a fet enriquidor, aquest missatge en positiu és exactament el que representa Escola Valenciana. És un honor ser el dissenyador d’Escola Valenciana".

L’artista Xavier Mariscal, que dissenya els cartells i les samarretes de les Trobades des de fa 15 anys,  és qui ha creat la imatge més significativa de les trobades: els mariscalets.

La col•laboració va començar amb un gran projecte que va ser el mural Estimem la nostra llengua per celebrar el 10é aniversari de les primeres Trobades d’Escoles en Valencià l’any 1995. Es va organitzar una macrotrobada a València on van assistir els centres on s’impartia ensenyament en valencià en aquell temps. Foren 513 escoles que van participar activament en la creació del mural ,que va dissenyar Xavier Mariscal, pintant un mariscalet.

Segons Diego Gómez: "El mural és la concreció de l’esperit d’Escola Valenciana, la visualització de totes eixes personetes-mariscalets que a l’escola i des de l’escola han aprés a estimar la nostra llengua. És la visualització de la diversitat de valencians i valencianes que creuen en un País Valencià fet des de les comarques i en una llengua viva que cal prestigiar i normalitzar".

Aquets mural acaba de ser traslladat al nou edifici de l’Escola de Magisteri de la Universitat de València, on s’ha fet la presentació de les Trobades 2010. En aquest context, Escola Valenciana ha comptat amb el suport i la presència de diversos responsables universitaris, Enriqueta Vercher, vicerectora d’Organització de Serveis i PAS; i el director i el secretari de l’Escola de Magisteri Òscar Barberà, i Vicent Miralles, respectivament.

A la presentació s’han mencionat especialment les Trobades que es faran a la Marina Alta i a la Ribera perquè són les primeres comarques que iniciaren aquest moviment cívic, festiu i reivindicatiu que va anar quallant al llarg dels anys a la resta de comarques fins aconseguir que 25 anys després se’n celebren 21.

"Fa 25 anys Escola Valenciana va reunir 4.000 persones en aquestes dues Trobades, en un any en què es van matricular en els programes d’ensenyament en valencià 10.601 alumnes. El camí recorregut no ha estat fàcil i queda encara molt per fer, però fem un balanç positiu del treball diari que centenars de persones d’Escola Valenciana i altres entitats han dut a terme durant aquest temps. Després de 25 anys més de 200.000 persones han assistit a la darrera edició de les Trobades i 211.436 alumnes estudien en valencià en el curs actual, un 27,5% de l’alumnat de les escoles i instituts", ha detallat Diego Gómez.

"És surrealista que el govern valencià no estiga al costat d’Escola Valenciana. Jo no sóc nacionalista, però l’evidència és l’evidència, estudiar en valencià és la millor educació possible perquè és garantia de competència lingüística", ha explicat Xavier Mariscal.

Així mateix, Laura Font, presidenta de la CAPPEPV, la Coordinadora que organitza tots els anys la Trobada de València, ha volgut agrair la magnífica implicació de diversos col•lectius i associacions del barri de Benimaclet en l’organització de la Trobada de la ciutat, que se celebrarà el 16 de maig. La Trobada de València se celebra cada any en un barri i és una de les més multitudinàries, ja que hi participen cada any més de 20.000 persones.

Lligats a les Trobades s’inicien també els concerts de la Gira, el festival itinerant de música en valencià, que va fer el seu tret d’eixida el passat 17 de març amb un concert de Falles que va reunir més de 4.000 persones i on va destacar el retorn als escenaris del grup Obrint Pas.

Les celebracions dels 25 anys de Trobades acabaran el pròxim 9 d’octubre amb una Festa per la Llengua multitudinària a la ciutat de València, que obrirà les portes a les aportacions i la participació del màxim nombre de ciutadans i ciutadanes. A més s’està preparant un llibre titulat 25 anys de Trobades i que eixirà publicat també a l’octubre. Serà un llibre d’entrevistes als principals impulsors d’aquest moviment cívic, una publicació en la qual estan treballant l’escriptor Víctor G. Labrado i el fotògraf Francesc Vera, amb la col•laboració gràfica de l’Estudi Mariscal.

Les trobades 2010 en xifres
21 Trobades
765 Centres
2020 Tallers