Preestrena del documental Una llengua que camina a València

El 6 d’octubre tindrà lloc la preestrena del documental "Una llengua que camina" a València. El film s’estrenarà divendres 7 d’octubre a les 00.00 pel Canal 33 a l’espai El documental.

Una llengua que camina demostra que l’avanç en la normalització lingüística al País Valencià és conseqüència del naixement de l’ensenyament en valencià fa més de 25 anys. El documental deixa en evidència que no hi una implantació òptima, arreu del territori valencià, dels programes d’ensenyament en valencià perquè el govern autonòmic posa continus entrebancs a la seua extensió generalitzada.

No obstant, el prestigi de l’ensenyament en valencià és indubtable i, malgrat que s’han fet i s’estan fent intents de marginar-lo, per part de l’administració valenciana, la societat el valora i el defensa.

Després de més de 25 anys, les primeres generacions de valencians que han estudiat en la nostra llengua són persones adultes que fan tots els possibles per viure en català a casa, al carrer i al treball. Aquesta idea és la que ha donat nom al documental Una llengua que camina. La vivesa del valencià la sustenten les persones i el camí ferm de la normalització és real gràcies als passos, al compromís individual de multitud de ciutadans que incorporen el català als diferents àmbits de la vida, que el fan útil i necessari. Són avanços lents, com qui camina per una costera, però ferms i efectius.

La base del documental és el retrat de la vida diària de cinc persones que viuen a distints punts del territori valencià i que ens permeten fer una radiografia de la llengua de nord a sud, de les ciutats i dels pobles. Una professora de periodisme de la Universitat d’Alacant, el cantant d’un grup valencià d’èxit, l’expresident d’Escola Valenciana, un dermatòleg i una romanesa valencianoparlant posen rostre a l’estat de salut del valencià.

El film és una producció de Vilaweb en coproduciió amb Televisió de Catalunya, amb el suport de d’Escola Valenciana, Edicions Bromera, Edicions 96 i l’Institut Català de les Indústries Culturals.

Si voleu assistir a la preestrena seguiu les instruccions de la invitació, que teniu en arxiu adjunt. A més de l’emissió pel Canal 33 divendres 7 d’octubre, el mateix canal farà reemissions dilluns 10 d’octubre a les 12.00 i dijous 13 a les 17.30. Es faran diverses projeccions arreu del País Valencià. De moment, hi ha previstes sessions a Vilamarxant divendres 14 d’octubre, i a Alzira el 2 de novembre a l’entorn dels premis Ciutat d’Alzira de l’Editorial Bromera.