151 línies en valencià perillen per al curs que ve

Escola Valenciana ha presentat hui el primer informe exhaustiu que s’elabora per analitzar la quantitat d’unitats educatives en valencià que perillen per al pròxim curs.

Una unitat educativa és sinònim d’una aula. Una de les mesures que es van prendre per part l’administració educativa el curs passat va ser l’augment d’alumnes per aula de 25 a 30 amb la intenció de tancar aules en les escoles públiques i reduir professorat. Conseqüència d’aquest fet és la proposta de supressió d’unitats educatives que la Conselleria d’Educació ha fet per al curs 2014-2015.

El 67,43% de l’alumnat valencià estudia a centres públics. El 93% de l’ensenyament en valencià està a l’educació pública. L’oferta d’ensenyament en valencià actualment és del 33% del total. La Conselleria d’Educació proposa retallar 187 unitats en Infantil (en valencià i castellà) de la pública i n’augmenta 8 de la concertada.

"Açò no és només una valoració, és la mostra real de la política educativa del Govern valencià: està promovent d’una forma aclaparadora l’ensenyament concertat en castellà i atacant de forma directa l’ensenyament de qualitat, el públic en valencià", ha declarat el president d’Escola Valenciana.

Escola Valenciana constata que la consellera d’Educació, M. José Català ha passat d’un període de diàleg a iniciar un procés d’atac a l’ensenyament públic en valencià en consonància al que ha fet Bauzá a les Illes Balears: "És imprescindible que s’estudie amb la comunitat educativa, cas per cas, les unitats en valencià que es volen eliminar, si no entendrem que la Conselleria d’Educació ha trencat qualsevol mesura de diàleg amb nosaltres. Hi ha unitats que cal revisar o ajustar, per suposat, l’arranjament escolar és un procés normal, però en multitud de casos que detallem és completament incongruent perquè obvia factors fonamentals com la necessitat de garantir l’ensenyament en valencià i l’obligació de promoure la matriculació en els centres públics, perquè una societat madura es basa en una educació pública d’excel·lència i no en una educació pública subsidiària, que és on vol arribar el president Alberto Fabra", ha explicat Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana.

En aquesta línia, des d’Escola Valenciana s’ha volgut destacar que un dels suposats arguments de "pes" del president de la Generalitat Valenciana per tancar RTVV era garantir l’educació pública valenciana i amb l’informe presentat per Escola Valenciana es veu que 6 escoles públiques amb línies en valencià corren el greu perill de desaparéixer si se suprimeixen les unitats proposades per al curs que ve. Són: el CP Santa Quitèria d’Almassora – la Plana Alta; el CP Sara Fernández de València ciutat; el CP Ciutat de Cremona d’Alaquàs – l’Horta Sud; el CP Josep Camarena de Gandia – la Safor; el CP Torre de les Maçanes de Torre de les Maçanes – l’Alacantí; i el CP l’Arc de Monòver – les Valls del Vinalopó.

En relació a aquest fet, el president d’Escola Valenciana ha expressat: "És inacceptable que es propose deixar algunes poblacions sense escola pública en valencià, en cap lloc ha de faltar l’oferta en valencià, almenys a les zones denominades valencianoparlant. La Conselleria d’Educació està privant a una població d’un dret bàsic i necessari, està llevant l’oportunitat de tindre el millor ensenyament possible. La suposada manca de matrícula, en molts casos, prové de la nul·la promoció dels centres per part de la Conselleria d’Educació, escoles que garanteixen l’educació òptima als estudiants que en un futur seran els qui duran endavant aquesta terra que tant ens estimem uns i tant balafien altres".

Així mateix, des de l’entitat cívica es vol recordar que per a l’actual curs es varen aconseguir 40 noves línies d’ensenyament en valencià i ara l’administració de Fabra proposa eliminar 151 línies en valencià arreu del nostre territori per al curs que ve.

El document s’ha presentat a les portes de l’escola pública Professor Ramiro Jover del barri de Sant Marcel·lí de València perquè al barri es pot perdre tota l’oferta d’ensenyament en valencià per al curs que ve, perquè aquest centre perd una unitat en Infantil i perquè l’altra escola de la zona, el CP Sara Fernández, un dels pocs centres de la ciutat que oferta exclusivament ensenyament en valencià, perilla fins al punt de desaparéixer.

La convocatòria als mitjans de comunicació s’ha hagut de fer fora de l’escola perquè la Conselleria d’Educació no ha volgut autoritzar Escola Valenciana a utilitzar les instal·lacions per informar la societat valenciana sobre aquest tema tan greu.