Escola Valenciana presenta a Educació un document per a millorar les infraestructures escolars en matèria de sostenibilitat

Des de l’entitat cívica es posa en evidència que un factor fonamental de la impossibilitat d’impartir classes als centres educatius durant les primeres setmanes del curs és la nul•la inversió de Maria José Català en matèria de sostenibilitat mediambiental als centres educatius.Hui se celebra a Nova York la reunió internacional sobre el canvi climàtic i Escola Valenciana vol unir la seua veu a la dels qui demanen mesures urgents per a frenar de manera significativa l’emissió de gasos d’efecte hivernacle, abans de l’any 2020.

Escola Valenciana mostra la seua adhesió a les demandes de la "Mobilització Climàtica dels Pobles" que està tenint lloc arreu del món, ja que el canvi climàtic constitueix un greu problema ambiental que afecta de manera absolutament negativa la sostenibilitat en tota la Terra.

"El canvi climàtic afecta tothom. També a nosaltres i als nostres centres educatius. Ho hem comprovat durant les primeres setmanes de curs, on ha estat literalment impossible impartir classe amb normalitat per l’avançament que ha fet la Conselleria d’Educació, que ha coincidit amb unes temperatures impròpies del mes de setembre degudes a una meteorologia que està sofrint els estralls del canvi climàtic", ha declarat Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana.

A aquest fet, Escola Valenciana suma la necessitat d’establir un protocol que analitze les condicions actuals de les infraestructures educatives i dissenye un model d’actuació per a millorar les condicions per aconseguir unes escoles i instituts mediambientalment sostenibles. Les propostes de l’entitat es poden consultar en l’enllaç a les conclusions del IV Congres d’Escola Valenciana: cliqueu ací

Carme Miquel, membre de la Comissió d’Educació d’Escola Valenciana ha explicat al respecte que "l’espai escolar a més de ser un àmbit educatiu és també un dels àmbits on s’han d’aplicar mesures fermes per reduir les emissions de CO2. Mentre fem camí cap a una societat justa i ambientalment responsable".

En aquest sentit, s’ha redactat un manifest que Escola Valenciana ha enviat als centres educatius, als partits polítics i a entitats ecologistes on s’ha volgut recordar el següent:

? L’educació com a component fonamental del desenvolupament humà, és alhora un dret universal que ha de capacitar individus i col•lectivitats per a un desenvolupament sostenible.

? En la tasca educativa i docent considerem ineludible l’aplicació de programes per a la sostenibilitat, incloent-hi tots aquells aspectes relacionats amb la lluita contra el canvi climàtic, i que els principis de sostenibilitat informen tota la vida escolar.

? L’espai escolar, a més de ser un àmbit educatiu, és també un dels àmbits on s’han d’aplicar mesures fermes per reduir les emissions de CO2 causants del canvi climàtic. Per tant, fem una crida a tots els col•lectius que incideixen en el món escolar a actuar-hi en aquest sentit.

? És important que en l’activitat escolar diaria s’actue de manera sostenible procurant la reducció de despeses energètiques i adoptant mesures d’estalvi que constribuisquen a la sostenibilitat ambiental.

? L’administració ha d’abordar amb urgència el tema de la sostenibilitat dels edificis escolars. En els de nova creació haurà de considerar-se la ubicació per afavorir-hi l’accés a peu, amb bicicleta o amb transport públic. L’orientació haurà de ser aquella que possibilite el màxim estalvi energètic a més de dotar l’edifici de sistemes de producció d’energies alternatives. Mentre que els materials a utilitzar seran aquells que resulten més mediambientalment sostenibles.

? En els edificis ja construïts caldrà fer totes les adaptacions possibles per tal que estiguen d’acord amb el màxim de sostenibilitat i amb el mínim de la despesa energètica que genere gasos d’efecte hivernacle. Treballs d’aquests tipus, que són necessaris per a la sostenibilitat, afavoririen, alhora, la creació de llocs de treball.

? En definitiva demanem a tots els sectors de la societat, polítics, econòmics acadèmics i socials en general, que no obvien ni minimitzen la problemàtica mediambiental que estem plantejant i que responguen possitivament a les demandes que sorgeixen de les Cimeres del Clima propiciades per les Nacions Unides.

? Fem una crida per tal que es reconsidere l’actual model de creixement econòmic que és depredador i destructor de recursos de la terra i que es faça camí en l’adopció de mesures que conduisquen a una societat justa i ambientalment responsable que responga a models de vida sostenibles.

MANIFEST D’ESCOLA VALENCIANA DAVANT DEL CANVI CLIMÀTIC