223.000 persones reivindiquen l’escola que volem a les Trobades 2015

Enguany s’han celebrat 30 anys de Trobades d’Escoles en Valencià. L’aniversari l’acomplien les Trobades de la Marina Alta i la Ribera, que van ser les que va iniciar aquesta trajectòria de festes lúdiques i reivindicatives a la qual s’anaren sumant més i més comarques de sud a nord del País Valencià.

"El balanç d’assistència de les Trobades 2015 ha estat històric", segons ha comentat el president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno, " més de 220.00 persones han donat suport al Model de l’escola que volem, el document que Escola Valenciana ha presentat als partits polítics valencians i que esperem que siga una de les bases per a la reconstrucció del model educatiu que ens mereixem".

Durant les tres dècades s’han celebrat 487 Trobades en 214 municipis valencians. Enguany han estat 19 les festes per la llengua que han organitzat les Coordinadores comarcals de l’entitat, una d’elles a Xèrica (l’Alt Palància), considerada comarca castellanoparlant.

"Vull agrair molt especialment el treball fet per les Coordinadores comarcals que conformen Escola Valenciana i la seua capacitat per aglutinar i fer partícips a tants col·lectius i entitats locals, comarcals i de país", ha expressat Vicent Moreno.

"Per davant queden les expectatives de cara al nou curs escolar i estem a l’espera que es conforme la nova Conselleria d’Educació per a fer front a les últimes decisions preses per la consellera en funcions María José Català com el calendari escolar, els conflictes creats en matèria de matriculació o les polèmiques proves diagnòstiques a l’alumnat", ha dit el president d’Escola Valenciana i ha afegit: "En tot cas, passe el que passe Escola Valenciana sempre estarà ahí per a fer visible i defendre quina és la millor educació possible per als nostres fills i filles".

28a Trobada d’Escoles en Valencià de l’Alcoià i el Comtat – la Canyada i el Camp de Mirra

Unes 8.000 persones de l’Alcoià i el Comtat s’han aplegat a la Canyada i el Camp de Mirra i han triplicat durant un dia la població de les dues localitats. El motiu ha estat la 28a edició de la cita més important d’estima per la llengua de l’Alcoià i el Comtat.

És la primera vegada que la festa d’estima per la nostra llengua se celebra a la Canyada i el Camp de Mirra. En edicions passades s’ha celebrat a 14 poblacions més de l’Alcoià i el Comtat.

Professorat, famílies, alumnes, col·lectius locals i comarcals, així com entitats s’han reunit per a reivindicar el model de l’escola que volem, la reconstrucció de l’escola pública, de qualitat i en valencià que cal iniciar de cara al curs que ve.

Francesc Gisbert, president de la Coordinadora de l’Alcoià i el Comtat d’Escola Valenciana ha comentat: ‘El Camp de Mirra i la Canyada han sabut sumar esforços, municipals, de les ampes i dels centres, de desenes de comerços i empreses, per dur endavant aquesta festa per la llengua. Ens hem coordinat perfectament, tota una demostració del treball d’equip continuat pel valencià".

Set han estat les activitats, excursions, xerrades, música, Sambori… que des del mes de març han precedit el dia de la Trobada. A destacar, pel volum de participació, el Festitrò- trobada musical- on participaren vora 800 alumnes de 15 localitats diferents de la comarca.

Hui vora 50 tallers dels centres educatius de la comarca i més de 20 paradetes d’editorials i entitats socials i cíviques, exposicions de la toponímia de les comarques, sobre el mestre Carles Salvador, representacions parcials de l’auto dels reis mags de la Canyada i del Tractat de Mirra, contacontes, animació, la cançó de la Trobada, salutacions, sopars popular i un correfocs desembocaran en un final de festa marcat per un concert de La Gira d’Escola Valenciana a càrrec dels grups Notes Soles, la Trocamba Matanusca i Burumballa.

23a Trobada d’Escoles en Valencià del Baix Vinalopó i el Baix Segura – Santa Pola
Al Baix Vinalopó i el Baix Segura hi ha quatre entitats que formen part d’Escola Valenciana i que, depenent de la població on es realitza la Trobada, fan d’organitzadors de la festa per la llengua. Són l’Antina de Santa Pola, la Gola de Guardamar, el Raig de Crevillent i El Tempir d’Elx.

L’Antina de Santa Pola és qui realitza enguany la Trobada del Baix Vinalopó i el Baix Segura. Més de 4.000 participants d’Elx, Crevillent, Guardamar i Pilar de la Foradada, s’han sumat a les escoles, instituts de Santa Pola per a realitzar més de 50 tallers.

Antoni Mas, de l’Antina de Santa Pola i un dels responsables de l’organització ha explicat: "És un goig vore cada any com les comunitats educatives dels instituts i les escoles s’ajunten per a fer possible aquestes activitats per a l’alumnat del Baix Vinalopó i el Baix Segura que visualitza l’estima per la nostra llengua i el treball dels centres educatius amb ensenyament en valencià a una zona del territori on cal fomentar amb polítiques reals la normalització de la nostra llengua com a eina d’integració, d’identitat i de recuperació cultural".

La Trobada del Baix Vinalopó i el Baix Segura ha comptat amb una exposició sobre Carles Salvador, s’han lliurat els premis Sambori de literatura, així com el Premi Sant Jordi de teatre. Les actuacions de la Colla el Freu i el mag Cachinocheve han amenitzat la vesprada i el punt i final el marcarà Rodamón teatre amb l’espectacle ‘Petiteses’ en un sopar de cabasset.