31.400 alumnes pel Dret a l’Educació a Gaza

La campanya d’Escola Valenciana "Un Euro Llavor de Pau" ha sumat un total de 31.400 euros recaptats per donar suport al sistema educatiu a Gaza, amb la finalitat que el dret a l’educació dels infants i joves que viuen en aquest territori no quede irremeiablement afectat pels esdeveniments bèl·lics que s’han produït.  L’objectiu del projecte era dipositar un euro per alumne o alumna en urnes instal·lades als centres escolars. En total, han participat en la campanya més de 200 centres educatius de nord a sud del País Valencià.  Aquesta quantitat de diners es lliurà al president d’Unescocat, Miquel Àngel Essomba, el passat divendres amb motiu de la VI Nit d’Escola Valenciana.

Des d’Escola Valenciana s’ha volgut agrair la impressionant acollida de la proposta. Diego Gómez, president de l’entitat, ha afirmat que "els centenars de mestres i milers d’alumnes que han participat demostren, un cop més, que la comunitat educativa actua de referent al País Valencià".

Aquest fons es destina de forma íntegra a l’acció de l’Unesco en aquest territori en tres fronts:

• – Programa de reconstrucció d’edificis escolars, en coordinació amb el Ministeri d’Educació de l’Autoritat Nacional Palestina i l’Agència de les Nacions Unides per als Refugiats Palestins al Pròxim Orient, UNRWA (adreçats als centres educatius tutelats per les Nacions Unides que representen un 22% del total).

• – Programa d’intercanvis escolars i de suport a la formació del professorat, en coordinació amb les escoles de formació del professorat.

• – Programa d’animació infantil i juvenil, en coordinació amb la Comissió Palestina per a la UNESCO.

L’article  vint-i-vuitè de la Convenció dels Drets dels Infants recull el dret universal a l’educació. La situació humanitària que està vivint la població civil a Gaza és insostenible, i des del punt de vista educatiu:

• A curt termini, els bombardeigs que s’han produït signifiquen una interrupció de l’escolaritat normal i, en conseqüència, un atemptat greu contra el dret a l’educació dels milers d’infants i joves que habiten en aquest territori.

• A mig termini, la destrucció d’edificis escolars per les bombes impossibilita que aquest dret a l’educació es puga garantir un cop establert l’alto el foc, ja que la manca d’instal·lacions en mínimes condicions impossibilita un ensenyament de qualitat.

• A llarg termini, les profundes seqüeles psicològiques i el dolor que colpeix els infants i joves impedeix pensar en un horitzó de ciutadans i ciutadanes educats en una cultura de pau i lliure de violència.